Schijfrem bij een racefiets

Schijfremmen op crossfietsen, mountainbikes, elektrische fietsen en ook city-bikes worden al volop gemonteerd, maar een schijfrem op een racefiets zie je minder, maar ze komen er aan.
Binnen het profpeloton zijn dit soort remmen nog steeds door de UCI verboden, omdat een schijfrem tijdens een valpartij onnodig zwaar letsel te weeg kan brengen. Inmiddels is er ook een plastic afschermkap voor een schijfrem uitgebracht, maar of dat nou een mooi gezicht is? Ik vind van niet en bovendien wordt er bij toerfietsers niet zo vaak gevallen en levert een schijfrem minder gevaar op. Dat ligt bij de profs natuurlijk wel anders.

scott solace 20 disc 5

De techniek in het kort

Het eenvoudigste voorbeeld van een schijfrem is de velgrem van een fiets: door het aantrekken van het remhandel worden de blokjes tegen de velgrand aangedrukt en remt de fiets. Bij zwaardere voertuigen en bij mountainbikes, e-bikes en racefietsen wordt er een aparte schijf op de naaf gemonteerd waartegen de remblokjes drukken. De schijfrem wordt hydraulisch of mechanisch bediend vanaf het stuur. Een hydraulische schijfrem berust op het principe dat de meeste vloeistoffen een zeer lage compressibiliteit hebben. Lucht is wel te comprimeren, daarom is het ook gevaarlijk als er lucht in de hydraulische leiding van een schijfrem zit.

Een hydraulische rem werkt door de hendel in te knijpen. Door het inknijpen van de hendel wordt olie de remleiding ingestuwd. Aan het einde van de leiding stuwt olie de leiding uit in de remklauw (ook wel caliper genoemd). In de remklauw wordt de olie verdeeld naar de zuigers en met de druk van de remhendel worden de zuigers uit de remklauw op de remschijf geduwd. De meeste systemen zijn "open" remsystemen, wat inhoudt dat er een luchtgaatje in het oliereservoir op het handvat zit zodat overige olie in het reservoir kan lopen. Warme olie zet uit; bij een gesloten systeem wordt de druk in het systeem steeds hoger doordat de olie niet kan ontsnappen. Hierdoor is het mogelijk dat de remblokken vastlopen op de schijf door het uitzetten van de olie.

Voor- en nadelen

Het voordeel van een schijfrem bij fietsen is:

  • Een schijfrem levert een grotere remkracht, ook bij nat weer.
  • Een schijfrem aan de as is minder gevoelig voor vuil. Dat is een voordeel voor mountainbikes.
  • Met een schijfrem kan beter gedoseerd geremd worden.
  • Als er een grote slag in het wiel zit, kan men met een schijfrem gewoon doorfietsen. Bij een velgrem zal het wiel niet meer vrij kunnen draaien.

Er zijn ook wat nadelen:

  • Het zou zwaarder zijn dan een velgrem, hoewel een zware set velgremmen zwaarder is dan lichte schijfremmen.
  • Er is een speciale naaf en vork nodig, waardoor wielen niet eenvoudig met medefietsers uitgewisseld kunnen worden.
  • Een schijfrem is kwetsbaar, bij een val kan de schijf gemakkelijk krom worden, waardoor verder fietsen vaak onmogelijk is. Dat gebeurt overigens niet vaak.

Bron: Wikipedia

Tune maakt met Disc Sheath prototype schijfremcover

Tune project Disc Sheath lightweight 160mm road peloton disc brake rotor safety cover guard front green 1030x773

Het Duitse Tune, altijd al goed geweest in specialistisch werk als het gaat om fietsonderdelen, heeft iets bedacht waardoor bijna alle issues met betrekking tot de veiligheid in één keer van tafel geveegd kunnen worden: de Disc Sheath, of vrij vertaald de schijfremhoes. Het is eigenlijk meer een kapje die de naar buiten gerichte helft van beide schijfremmen omsluit waardoor de schijven niet meer direct in contact komen met renners. Hier op de foto’s gaat het nog om een wit 3D geprint prototype, maar uiteindelijk zal het om carbon gaan. Misschien heb je zoiets al wel eens gezien bij de MotoGP waar de motoren soms ook zo’n kapje over de schijf hebben. De reden voor deze kap is niet als bescherming maar om de schijfremmen warm te houden.

De Disc Sheath is eenvoudig te monteren aan de remklauwen. Hiervoor moet wel eerst een ringetje tussen de remklauw en het frame geplaatst worden, zodat er voldoende ruimte is. Vooralsnog gaat het alleen om een uitvoering voor 160mm schijfremmen. De gaten die je ziet zijn enerzijds voor het besparen van gewicht, maar ook ten behoeve van de luchtstroom met het oog op aerodynamica en de koeling van de schijven.

Bron: www.racefietsblog.nl

Snel naar ...

  • Inschrijven ATB-tocht niet meer mogelijk
  • Mooi Fietsweer? Zie Buienradar

facebook Blijf op de hoogte van het laatste nieuws. 'Like' ons >>

Tochtensponsors 2017

rabobank kl flanderijn gray  rijwielpaleis bilthoven gray care4bikes gray asport gr

Lid van | Samenwerking met

website NTFU  

website Utrechts-Landschap   website staatsbosbeheer

Partners van DTC

website wnf 

velotours gray