• DTC foto header home 1.jpg
  • DTC foto header home 2.jpg
  • DTC foto header home 3.jpg
  • DTC foto header home 4.jpg
  • DTC foto header home 5.jpg
  • DTC foto header home 6.jpg
  • DTC foto header home 7.jpg
  • DTC foto header home 8.jpg
  • DTC foto header home 9.jpg
  • DTC foto header home 10.jpg

gaz 

 Een retro Gazelle Champion Mondial, geschikt om om te bouwen naar een singlespeed of fixie.

 

Nu we vaak zulke zachte winters hebben, is het aantrekkelijk om gewoon op de zondagen en evt. de woensdagen op de weg te blijven doorfietsen. Als er eenmaal gepekeld gaat worden, is dat niet fijn voor je dure wegfiets. Menigeen gebruikt dan een `oude` racefiets of bouwt die om naar een single-speed.

Voordelen van een single-speed zijn o.a. de eenvoud van het reinigen van de ketting en maar 1 tandwiel. Na een fietstocht maak ik met een oude handdoek mijn ketting droog en schoon en spuit deze lichtjes in met Teflon-spray (Professional). Vlak voor de volgende tocht maak ik de hele fiets schoon en spuit  met lucht uit een compressor allerlei vuil en zanddeeltjes uit de plaatsen, waar je met een doek of borstel moeilijk bij kunt komen. Het gebeurt maar hoogst zelden, dat ik water gebruik.

Zo heb ik mijn van Tuyl racefiets omgebouwd naar single-speed. Het voorblad telt 42 tanden en ik heb een retro-wiel op de kop getikt, waar ik een freewheel van 16 tanden op heb gemonteerd. Met een dergelijke versnelling (42 x 16) kun je binnen de omgeving van Driebergen aardig uit de voeten. De heuvels moet je beklimmen met wat duw- en trekwerk aan de pedalen, maar het is te doen. Met een dergelijke versnelling is het niet verstanding om naar Limburg of Luxemburg af te reizen, want dan wordt het lopen.

De derailleurs met bijbehorende kabels heb ik van de fiets gehaald en de remmen worden gebruikt om te remmen en niet meer om te schakelen. Om de kettinglijn recht te laten lopen, was het noodzakelijk om een z.g. converter op de schroefdraad van het achterwiel te draaien. Ik heb er een gewone ketting (1/8 inch) om liggen en dat loopt heel fijn en soepel. Omdat ik regelmatig het achterwiel scheef trapte, heb ik de uitvalas vervangen door een vaste as met moeren, zoals op een baanfiets. Je moet dan wel bij de reservebanden een sleutel 15 stoppen, anders is het lastig om onderweg een lekke band te repareren.
De converter heb ik gekocht via internet, via www.fixiemag.com  Voor bijna 20 euro ben je de man (of de vrouw) en staat je ketting mooi in lijn met het voortandwiel.
converter Converter

Problemen

Als je aan het knutselen bent, loop je altijd wel tegen probleempjes en aan. Ik zal de mijne even schetsen.

- zo bleek mijn ketting aan de lange kant. Demontage van een schakel (=dubbel) leverde niets op, want de ketting was nu aan de korte kant. Ik heb het geprobeerd met een halve schakel, maar dan was de ketting weer te lang. Het probleem is nu, dat de achterband erg dicht tegen het frame aan loopt, maar het ken net, zogezegd. Ik hoop op rekken van de nieuwe ketting, dan is het helemaal pico bello.

- spatbordjes voor een sportfiets zijn niet geschikt voor een wat modernere racefiets (met achterwielcassette en schakeling via de remmen). De afstand tussen band en voor c.q. achtervork is te klein om er een spatbordje tussen te frommelen. Ik had nog een paar ATB spatborden liggen, die je met behulp van een beugel aan de remmen op- en af kan klikken. Voordeel is, dat zij breder zijn en het meeste water en modder afdoende opvangen.

- Mijn van Tuyl was voorzien van een triple. Ik heb het buitenblad er af gehaald en op die plaats het tweede blad van 42 tanden gezet.
ik wilde ook het kleine blaadje van 32 tanden er af slopen, maar ondanks een goede crankafnemer lukte dat niet. Ik wil de zaak niet kapot maken en heb daarom het kleine blaadje maar laten zitten. Het zit me niet op mijn rug.

Tot slot

Ik fiets heel graag op mijn Singlespeed, ondanks dat het een stalen frame is. Mijn Koga carbonfiets is een stuk lichter en als ik na de zomer/herfst op de Singlespeed stap, merk ik wel degelijk verschil. Maar na een kilometer of 20 ben ik er weer helemaal aan gewend. Het verzetje van 42 x 16 draait lekker en misschien dat ik er nog een keer een 17tands  freewieltje op zet. Dan is de Pyramide wat makkelijker te nemen. Maar ik realiseer me ook, dat ik dan misschien weer met de lengte van de ketting zit te klooien.

Mijn plan is om ook nog een fixie in elkaar te zetten. Dat is dan leuk om alleen op te fietsen, want binnen een groep is het een beetje link. Het komt dan echt op goed sturen en spelen met de pedalen aan. Vergelijkbaar met het fietsen op de baan.
Maar op een wielerbaan heb je alleen te maken met je medefietsers en in het verkeer zijn er zoveel andere gevaren, zoals overstekende kinderen en honden, verkeer van rechts, afslaand verkeer wat je geen voorrang verleent, enz. Daarom zal ik mijn fixie wel voorzien van remmen. De fietskoeriers doen het soms met een alleen een voorremmetje en die zijn heel behendig op deze lichte fietsjes.

Heb je belangstelling om ook een fixie of singlespeed in elkaar te fabrieken, dan  raad ik je aan om eens naar www.m-gineering.nl te gaan. Daar staat met foto's precies uitgelegd, wat je allemaal moet doen en waar je tegen aan kunt lopen. Ook kun je daar handige gereedschappen kopen en o.a. ook de half-link.

Succes.

Ruud Kooring.        

 vanTuyl Mijn van Tuyl singlespeed              singlespeed                    

Snel naar ...

facebook Blijf op de hoogte van het laatste nieuws. 'Like' ons >>

Toeragenda 2016

Zaterdag 11 juni
ASPORT - 14e Jean Nelissen Classic
60-85-120-140-180-220 km
Vianden - Luxemburg

Zondag 3 juli
DTC Grebbe GPXperience
105-140 km

Zondag 7 augustus
Rabobank Hel van de Heuvelrug
35-50-80-100-145-180 km

Zondag 25 september
WNF Veluwse Herfsttocht
30-50-75-110-140 km

Zondag 25 september
Rabobank Jeugd ATB-dag

 

 

 

 

Tochtensponsors 2016

rabobank kl flanderijn gray  rijwielpaleis bilthoven gray care4bikes gray asport gr

Lid van | Samenwerking met

website NTFU  

website Utrechts-Landschap   website staatsbosbeheer

Partners van DTC

website wnf 

velotours gray